ADV
blank
Wiadomości

Dzięki czujności pracowników banku oraz policjantów z Brzeska udało się zapobiec oszustwu

W jednym z brzeskich banków spostrzegawczy pracownicy, zaintrygowani próbą wypłaty kilkudziesięciu tys. złotych przez 67-letnią klientkę, zareagowali i zapobiegli oszustwu. Przestępcy działali popularną metodą “na policjanta”.

„Na wnuczka” i „na policjanta” – to oszustwa, w których ofiarami są przeważnie osoby starsze. Metoda działania przestępców w takich przypadkach za każdym razem jest bardzo podobna. Najczęściej wyszukują osobę, jej adres i numer telefonu w książce telefonicznej, po czym nawiązują kontakt. Podają się za członka rodziny, wnuczka, kolegę, przyjaciela, a ostatnio najczęściej policjanta.

Nie inaczej było wczoraj, kiedy w mieszkaniu 67- letniej mieszkanki Brzeska zadzwonił telefon. Rozmówca podający się za policjanta poinformował kobietę o działaniach szajki oszustów, którzy przejęli bank, w którym seniorka gromadziła oszczędności. By uniemożliwić kradzież tych pieniędzy kobieta miała wypłacić z konta 40 tysięcy złotych, a następnie przekazać je rzekomemu policjantowi. Kobieta uwierzyła w historię przedstawioną przez rozmówcę i poszła do banku po oszczędności. Klientka po wejściu do banku trzymała w ręku telefon i była bardzo nerwowa. Następnie poprosiła pracownika banku o wypłacenie 40 tys. złotych, które jak wynikało z jej relacji chciała przekazać umówionej osobie. Jej „podejrzane” zachowanie przykuło uwagę pracownicy banku, która o swoich przypuszczeniach poinformowała dyrektora placówki. Ten od razu powiadomił policjantów z Brzeska, którzy błyskawicznie zjawili się w placówce. Po krótkiej rozmowie z kobietą oraz pracownikami banku utwierdzili się w przekonaniu, że w tym przypadku maja do czynienia z przestępstwem oszustwa. Dzięki czujności i szybkiej reakcji pracowników banku oraz Policji udało się zapobiec oddaniu oszczędności oszustom.

Komendant Powiatowy w Brzesku mł. insp. Bogusław Chmielarz, w specjalnym liście, podziękował pracownikom brzeskiej placówki bankowej. Gratulujemy władzom banku doskonałej organizacji pracy oraz skutecznych algorytmów postępowania przy wypłacie wielkich sum przez seniorów.

POLICJANCI PRZYPOMINAJĄ I OSTRZEGAJĄ PRZED OSZUSTWAMI „NA POLICJANTA”

W przypadku tego rodzaju oszustw mechanizm działania przestępców jest prosty i w każdym przypadku odbywa się według podobnego scenariusza. Telefonując – zazwyczaj do osoby starszej i samotnie mieszkającej – sprawca podaje się za funkcjonariusza Policji i informuje je o tym, że ich konta bankowe są zagrożone, a aktualnie Policja zajmuje się rozpracowaniem oszusta. Następnie sprawca nakłania ofiary do udania się do placówki bankowej i wybrania z konta zalegających tam pieniędzy. Sprawca podczas rozmowy w rozmaity sposób zdobywa zaufanie starszych ludzi i wykorzystując ich łatwowierność. Dla zdobycia zaufania każe przykładowo wybrać podczas rozmowy numer alarmowy „997” i wówczas „zgłasza” się oficer dyżurny jednostki Policji którym okazuje się być drugi oszust. Pamiętajmy, aby przed wybraniem numeru upewnić się czy poprzednia rozmowa została zakończona. Bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom! Pamiętajmy również, że prawdziwi policjanci nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.

Przypominamy, co zrobić, by nie stać się ofiarą oszustów:

Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod policjanta i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.

W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie czy przelaniu ich na inne konto.

W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w dyskusję z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś bliskiemu.

Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie.

W razie jakichkolwiek podejrzeń należy skontaktować się z jednostką Policji osobiście lub telefonicznie dzwoniąc na numer stacjonarny znajdujący się na stronie internetowej jednostki.

Pamiętajmy, aby przed połączeniem upewnić się, że poprzednia rozmowa została zakończona.

policja.gov.pl

blank

Podobne artykuły

Back to top button