ADV
Wiadomości
Trending

Tankowanie F-18 nad Powiatem Brzeskim / zdjęcia

W minionym tygodniu na niebie nad Powiatem Brzeskim udało się uchwycić na zdjęciu samolot marynarki wojennej USA Boeing EA-18G Growler w trakcie podejścia do tankowania z latającej cysterny McDonnell Douglas KC-10 Extender. Na zdjeciach widać, że latająca cysterna wykorzystuje metodę tankowania przy użyciu sztywnego przewodu. W minionych tygodniach mogliśmy obserwować m.in. wielozadaniowe samoloty myśliwskie F16, ciężkie myśliwce przewagi powietrznej F-15, czy też najnowsze myśliwce wielozadaniowe piątej generacji F-35.

Boeing E/A-18G Growler to samoloty przełamania obrony powietrznej. Ich głównym zadaniem jest niszczenie i zakłócanie obrony przeciwlotniczej przeciwnika. Z samolotów usunięto część uzbrojenia na rzecz sprzętu WRE (walki radioelektronicznej). Glowlery mają także możliwość przełamywania obrony powietrznej i niszczenia wykrytych stanowisk radarowych.

Od 24 lutego 2022 r. trwa rosyjska agresja na Ukrainę. W związku z sytuacją za wschodnią granicą od kilku tygodni utrzymuje się wysoka aktywność lotnictwa NATO. Przełożyło się to na wzrost ruchu lotniczego nad naszym powiatem. Oprócz samolotów transportowych pojawiły się także amerykańskie samoloty cysterny, które mają za zadanie wspieranie mniejszych samolotów myśliwskich i zwiadowczych z dala od baz w Wielkiej Brytanii, Niemczech, czy też w Polsce.

28 marca 2022 r. Pentagon poinformował, że wysyła do Niemiec sześć samolotów marynarki wojennej Boeing EA-18G Growler oraz liczący ok. 240 osób personel pomocniczy. Samoloty będą stacjonować w bazie lotniczej Spangdahlem. John Kirby rzecznik Pentagonu zadeklarował, że wysłane w poniedziałek do Niemiec samoloty nie są odpowiedzią na konkretne działania Rosji, lecz mają na celu wzmocnienie gotowości NATO.

W poniedziałek 4 kwietnia 2022 r. na oficjalnym profilu dowództwa sił powietrznych NATO poinformowano przebazowaniu samolotów marynarki wojennej Boeing EA-18G Growler na lotnisku w Łasku.

foto: Maciej Mazur

IB

blank

blank

blank
Back to top button