ADV
EdukacjaWiadomości

Jak wiedza o budowie pantofelka przydaje się w dorosłym życiu, czyli debata oksfordzka o edukacji na Zielonce

W ramach obchodów rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej odbyła się w Zespole Szkół Technicznych i Branżowych w Brzesku kolejna debata oksfordzka. Teza do dyskusji brzmiała: ”Polska szkoła dobrze przygotowuje młodzież do dorosłego życia”. Wymiana poglądów i argumentów była wyjątkowo dynamiczna i zaciekła. Strona propozycji (Bartosz Rzepa, Wojciech Majcherczyk, Patryk Wójtowicz, Mateusz Martyka) udowadniała, że szkoła przygotowuje do bardzo różnych aspektów dorosłego życia. Do pracy i kariery zawodowej, ucząc kompetencji twardych i miękkich, oraz języków obcych i logicznego myślenia. Broniący tezy argumentowali, że polska edukacja, mimo iż poddawana reformom i eksperymentom, dzięki zaangażowaniu nauczycieli, skutecznie uczy tych, którzy są skłonni podjąć wysiłek przyswajania wiedzy i umiejętności. Propozycja wskazywała na liczne międzynarodowe osiągnięcia polskich uczniów, wysoki odsetek młodzieży posługującej się językami obcymi. Podkreślano także, że absolwent polskiej szkoły to człowiek empatyczny, gotowy zaangażować się w akcje społeczne i charytatywne.

Opozycja (Szymon Kapusta, Norbert Latuszek, Paweł Madej, Filip Palej) podjęła próbę wykazania, że polska edukacja kuleje opóźniając marsz ku idealnym rozwiązaniom takimi, jakie stosuje z powodzeniem szkoła fińska i szkoły Montessori. Podkreślano fakt, że polski system edukacji dusi kreatywność i asertywność, uczy podporządkowania i celnego stosowania klucza w testach. Według opozycji szkoła owszem uczy, najczęściej teorii i definicji, ale niekoniecznie tego co w życiu dorosłym niezbędne i nieodzowne.

Jury (Przewodniczący Dyrektor ZSTiB Jerzy Soska, Sekretarz Kierownik Biblioteki Pedagogicznej w Brzesku Alicja Koźmińska, Członek Starosta Brzeski Andrzej Potępa, Członek Dyrektor LO w Brzesku Ryszard Ostrowski, Członek Dyrektor Powiatowego Centrum Edukacji Tomasz Gurgul) podjęło decyzję o remisie i wyłoniło najlepszych mówców debaty, po stronie propozycji- Mateusz Martyka z klasy 4 TMe, a po stronie opozycji Filip Palej z klasy 4 TIg. Pan starosta Andrzej Potępa w podsumowaniu i krótkim feedbacku zwrócił uwagę na trudną rolę obrońców tezy oraz imponujące umiejętności retoryczno-językowe wszystkich mówców. Podkreślił, że publiczne przemawianie, argumentowanie i kontrargumentowanie wymagają nie tylko giętkiego umysłu i języka, ale także opanowania stresu i tremy.

Na zakończenie dyskusji marszałek debaty Wojciech Pałasz w imieniu grupy debatanckiej Zielonki wystosował zaproszenie do uczniów brzeskiego liceum na debatę historyczną, która odbędzie się w styczniu 2023 roku w ramach obchodów Święta Szkoły. Planowana teza debaty oksfordzkiej brzmi „Sytuacja Polaków pod okupacją niemiecką była gorsza niż pod okupacją sowiecką”.

A zatem, do zobaczenia!

IB

blank

Podobne artykuły

Back to top button