ADV
blank
EdukacjaWiadomości
Trending

Uczniowie brzeskiej Zielonki na praktykach w Szwecji

Program Erasmus+ od 15 lat wspiera działalność edukacyjną szkoły, umożliwiając młodzieży i nauczycielom zagraniczną mobilność zawodową, szkolenia językowe, czyli realizowanie międzynarodowych projektów.

Byliśmy pionierami w działalności międzynarodowej, realizując jako pierwsi i nieliczni w powiecie i w kraju programy unijne. Niebagatelny udział w tych działaniach ma koordynator projektu psycholog i doradca zawodowy szkoły mgr Elżbieta Wojnowicz.

Erasmus+ to kontynuacja europejskich programów edukacyjnych, które realizowane są od 1998 r., których celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców oraz wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji.

W tym roku Erasmus+ obchodził wielkie święto 35-lecia swojej działalności, gdzie nasza szkoła została zaproszona na uroczystość.

Do roku 2025 Unia Europejska planuje utworzenie Europejskiego Obszaru Edukacji, dzięki któremu chce zapewnić wszystkim młodym ludziom dostęp do edukacji i szkoleń jak najwyższej jakości, umożliwiając osobom uczącym się łatwe przemieszczanie się między systemami edukacji w różnych krajach, a także dać im możliwość znalezienia pracy w całej Europie.

W roku szkolnym 2021/22 otrzymaliśmy akredytację w Programie Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe Akcja1 Mobilność edukacyjna uczniów i nauczycieli na lata 2021-27. Sektor ten wspiera współpracę międzynarodową, której celem jest podnoszenie jakości kształcenia w wymiarze systemowym, instytucjonalnym, indywidualnym, dzięki realizowanym mobilnościom i wdrażaniu nowatorskich rozwiązań.

Akredytacja to rodzaj biletu wstępu do programu i gwarancja regularnego otrzymywania dofinansowania na działania związane z mobilnością w ramach programu Erasmus+.

W bieżącym roku szkolnym klasa II technik programista realizowała praktykę zawodową w Szwecji w urokliwym mieście Malmö (2022-1-PL01-KA121-VET-00059553). Doskonalili swoje umiejętności zawodowe, poszerzali wiedzę na temat innowacyjnych rozwiązań w sektorze IT w 5 renomowanych firmach szwedzkich. Opiekę zawodową, mentorską nad uczniami pełnili wyspecjalizowani fachowcy.

Przed zaplanowanym stażem młodzież odbyła serie przygotowań językowo – kulturowo – pedagogicznych, na których mieli możliwość podnieść kompetencje związane z komunikacją w języku obcym, zdobyć podstawy wiedzy o uczeniu międzykulturowym.

Uczniowie mieli też szansę lepiej poznać miejsca, które odwiedzą w ramach praktyk. W trakcie zajęć mogli porozmawiać o historii danego regionu, zabytkach, kuchni lokalnej i ciekawostkach, które niejednego potrafiły zaskoczyć.

Podczas pobytu uczestnicy, poza zaplanowaną praktyką, w czasie wolnym poznali oraz zwiedzili atrakcyjne miejsca Malmö – „miastem parków”. Podziwiali architekturę, historyczne budowle z pięknym zamkiem, twierdzą, kameralnym Lilla Torg (małym rynkiem), Turning Torso – najwyższym budynkiem mieszkalnym Szwecji, Ribersborgs Kallbadhus – łaźnią na świeżym powietrzu, biblioteką itp. Uczniowie odwiedzili również Kopenhagę stolicę Danii, przejeżdżając spektakularnym mostem Öresundsbron, który ze swoimi 7845 m długości, jest drugim najdłuższym mostem na świecie łączącym dwa państwa oraz małe rybackie miasto Kullaberg i akademickie Lund.

12 marca kolejna grupa uczniów, tym razem gastronomików, wyjechała na Chorwację na miesięczną praktykę zawodową.

Czas pokaże jakie kraje w przyszłości będą celem szkolnego programu Erasmus+.

Elżbieta Wojnowicz

blank

blank

Podobne artykuły

Back to top button