76-latek utknął na przejeździe kolejowym w Sterkowcu. Skończyło się na wyłamanych rogatkach
We wtorek 22 sierpnia 2023r. około godziny 9:15 na przejeździe kolejowym doszło do wyłamania rogatki na przejeździe kolejowym w Sterkowcu. Samochód którym kierował 76-letni mieszkaniec Powiatu Brzeskiego nadjechał od ulicy Sosnowej i wjechał na tory w momencie gdy jeszcze procedura zamknięcia szlabanów była już rozpoczęta. Pojazd utknął na torowisku pomiędzy zamkniętymi rogatkami. Kierowca ostatecznie zadecydował się na wyłamanie rogatek.
Warto zauważyć, że mają one lekką konstrukcję, która nie powoduje uszkodzeń pojazdu, dzięki czemu można bezpiecznie wycofać samochód unikając niebezpieczeństwa zderzenia z nadjeżdżającym pociągiem.
– Jak wstępnie ustalono, kierujący samochodem marki Seat, 76 letni mieszkaniec powiatu brzeskiego wjechał na przejazd, mimo że sygnalizacja tego zakazywała, a szlabany już opadały. Pojazd utknął pomiędzy rogatkami na torowisku po czym doszło do wyłamania rogatki.
Szczegóły tego zdarzenia wyjaśni prowadzone postępowanie, gdyż mężczyzna nie został ukarany na miejscu. Kierujący trzeźwy. Policjanci nie zatrzymywali kierującemu uprawnień do kierowania – informuje mł. asp. Grzegorz Kupiec oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Brzesku.
Wiele osób pyta co jest nie tak z przejazdem kolejowym w Sterkowcu. W opinii fachowców – wszystko jest ok, o wiele gorzej jest ze znajomością przepisów wśród kierowców uwięzionych za szlabanem.
Postanowiliśmy nagrać standardową sekwencję zamykania szlabanów na przejeździe kolejowym. W naszej opinii wszystko przebiegało prawidłowo. Rogatki zamykają się w momencie, gdy pociąg jest najczęściej nie dalej jak około 1 km od przejazdu, a czas do nadjechania pociągu to zaledwie od 1 do 2 minut…
W lipcu 2020 r. PKP opublikowało film zawierający najlepsze nagrania z monitoringu dozorującego przejazd.
Od momentu modernizacji linii kolejowej w 2015 roku zapory na przejazdach kolejowych w Sterkowcu i Biadolinach Radłowskich zamontowane są rogatki, które są sterowane automatycznie. Skład pociągu znajdujący się w określonej odległości od przejazdu uruchamia opuszczanie zapór. Niestety dochodzi tam do wielu niebezpiecznych sytuacji ze strony kierowców, którzy np. objeżdżają półrogatki lub przejeżdżają pod opadającymi szlabanami.
Czerwone światło oznacza bezwzględny zakaz wjazdu. Czerwone światło, które nadawane jest przed przejazdami kolejowo-drogowymi, wyposażonymi w system i urządzenia zabezpieczenia ruchu, ma takie samo znaczenie jak na skrzyżowaniach ulicznych. Dlaczego tak bardzo je lekceważymy?
Jak zachować się na przejeździe kolejowym?
Kierowco!
- Zbliżając się do przejazdu kolejowego czy przejeżdżając przez niego zachowaj szczególną ostrożność. Na drogach dojazdowych do przejazdów ustawione są znaki drogowe, które ostrzegają uczestników ruchu o przejeździe kolejowo-drogowym. Na samym przejeździe również znajdują się odpowiednie znaki ostrzegawcze. Niestosowanie się do zasad ruchu drogowego i obowiązujących przepisów oraz znaków to czasami kwestia życia lub śmierci.
- Przed wjechaniem na tory upewnij się czy nie zbliża się pojazd szynowy.
- Wjazd na przejazd jest dozwolony dopiero po całkowitym podniesieniu się rogatek i wyłączeniu sygnalizacji przejazdowej.
- Jedź z taką prędkością, abyś w każdej chwili mógł zatrzymać pojazd.
- W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usuń go z torowiska a jeżeli to niemożliwe szybko opuść pojazd.
Kierującemu zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
Przejeżdżając przez przejazd kolejowy zachowaj szczególną ostrożność!
Pieszy!
- Pamiętaj, aby przekraczać tory tylko w wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
- Chodzenie po torach jest niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. Pociąg może nie zatrzymać się na wcześnie, aby uniknąć zdarzenia.
- Bądź czujny w pobliżu przejazdów kolejowych – nie czytaj, nie korzystaj ze słuchawek, aby słyszeć nadjeżdżający pociąg.
—
foto: nadesłane
IB
Zdjęcia