Brzesko. Sala terapii integracji sensorycznej
W poniedziałek 27 listopada z udziałem Starosty Brzeskiego Andrzeja Potępy, Dyrektora Wydziału Edukacji Janiny Motak w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Brzesku odbyło się oficjalne otwarcie i oddanie do użytku sali do terapii integracji sensorycznej. Dzięki sponsorom: Państwu Angelice i Piotrowi Czyżyckim (CMC Czyżycki), Stowarzyszeniu BE ACTIVE, Zespołowi Szkół Technicznych i Branżowych w Brzesku oraz przychylności władz Powiatu Brzeskiego przygotowano salę do zajęć specjalistycznych. Sponsorzy zakupili atestowany sprzęt terapeutyczny, pomoce i materiały dydaktyczne, aby diagnoza i terapia SI była dostępna również dla naszych podopiecznych.
Historia integracji sensorycznej sięga lat 60. XX wieku i związana jest głównie z pracą amerykańskiej terapeutki zajęciowej Jean Ayres. Zauważyła ona, że niektóre dzieci mają trudności w przetwarzaniu i interpretacji informacji sensorycznych z otoczenia. Uczniowie wykazywali nietypowe reakcje na bodźce zmysłowe, takie jak dźwięki, dotyk, światło czy ruch. Na podstawie tych obserwacji Ayres sformułowała teorię integracji sensorycznej, która opisuje, jak układ nerwowy przetwarza i integruje informacje zmysłowe, umożliwiając adaptacyjne reakcje na otoczenie.
Terapia sensoryczna oparta na integracji sensorycznej zakłada, że poprawa zdolności organizmu do przetwarzania bodźców zmysłowych może wpłynąć pozytywnie na funkcje poznawcze, emocjonalne i motoryczne dziecka. Metody te obejmują różnorodne aktywności i ćwiczenia, z wykorzystaniem między innymi podwieszanych platform, hamaków, śnieżek sensorycznych, które stymulują zmysły, pomagając uczniom lepiej radzić sobie z otoczeniem, wyzwaniami szkolnymi.
Od czasów Jean Ayres, terapia integracji sensorycznej stała się popularna wśród terapeutów zajęciowych, pedagogów i specjalistów pracujących z dziećmi i osobami z zaburzeniami sensorycznymi. W Polsce terapia ta rozwinęła się w latach 90-tych XX wieku.
—
PPP Brzesko