ADV
Wiadomości
Trending

Jest decyzja środowiskowa dla nowego przebiegu Sądeczanki. Niestety prace ruszą dopiero w 2028 r…

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała decyzję środowiskową dla nowego przebiegu Drogi Krajowej nr 75 tzw. Sądeczanki. Wybrano preferowany przez GDDKiA wariant C. Budowa Sądeczanki zostanie podzielona jednak na pięć odcinków. Dla trzech przygotowana zostanie szczegółowa dokumentacja, a dla dwóch przeanalizowana zostanie możliwość zmiany przebiegu wariantu.

Podczas konferencji prasowej w Brzesku 21 grudnia 2024 r. Stanisław Bukowiec – wiceminister infrastruktury, Maciej Ostrowski – dyrektor oddziału GDDKiA w Krakowie oraz Rafał Rostecki – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie przekazali informację o wydaniu decyzji środowiskowej na nową DK75. W wydarzeniu wzięli udział również samorządowcy: prezydent Nowego Sącza Ludomir Handzel oraz burmistrz Brzeska Tomasz Latocha.

-To wielki dzień dla regionu, który otwiera możliwość prac nad projektami budowlanymi nowej Sądeczanki. Musi ona powstać w zgodzie z oczekiwaniami samorządów i w porozumieniu z mieszkańcami, którzy przez ostatnie lata zgłaszali uwagi dotyczące przebiegu drogi. Ten trakt komunikacyjny musi być bezpieczny dla lokalnych społeczności i komfortowy dla podróżnych. Nie można ignorować uwag mieszkańców, jak robiła to poprzednia ekipa. Teraz się to zmienia! – mówi Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury.

Informacja przesłana przez GDDKiA mocno zaskoczyła osoby śledzące kwestię budowy Sądeczanki. Wszystko ze względu na  znaczne odsunięcie inwestycji w czasie. Przetarg na projekt i budowę trzech odcinków planowany jest dopiero w 2028 roku, a budowa rozpoczęłaby się trzy lata później. Z kolei budowa odcinka biegnącego przez gminy Gnojnik i Czchów rozpocznie się najwcześniej w 2033!

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie wydała decyzję środowiskową, która określa nowy przebieg drogi krajowej nr 75 z Brzeska do Nowego Sącza. To wariant C, który GDDKiA wskazała jako preferowany. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami planuje jednak dalsze prace nad przebiegiem sądeczanki na dwóch odcinkach, w okolicy gmin Gnojnik i Łososina.

Trzy odcinki do realizacji

Prace nad przygotowaniem przebiegu nowej drogi krajowej nr 75 z Brzeska do Nowego Sącza rozpoczęły się w 2016 roku. Przeanalizowano 26 różnych tras i ostatecznie wybrano trzy, które przedstawiono we wniosku o decyzję środowiskową. Wariant C ma 47 km i biegnie od kończącej się właśnie budowy łącznika brzeskiego do Nowego Sącza.

Trzy odcinki trasy:

  • 3,6 km od obwodnicy Brzeska do granic gmin Brzesko i Gnojnik;
  • 8,6 km od Iwkowej do Łososiny Dolnej;
  • 9 km od Tęgoborza do Nowego Sącza

mają wspólny przebieg z proponowanym przez niektóre lokalne samorządy wariantem A. Właśnie te trzy części trasy (45 proc. długości przyszłej sądeczanki) GDDKiA chce zrealizować w pierwszej kolejności. Planuje ogłoszenie przetargu na przygotowanie Koncepcji programowej przyszłej drogi i przeprowadzenie badań geologicznych na terenie inwestycji. Ta dokumentacja w szczegółowy sposób przedstawi, jakiego rodzaju obiekty (m.in. mosty, wiadukty, estakady) powstaną na określonym decyzją środowiskową przebiegu trasy. Przetarg na projekt i budowę trzech odcinków GDDKiA planuje ogłosić w 2028 roku, a budowa rozpoczęłaby się trzy lata później.

Dwa do dalszych prac projektowych

Pozostałe odcinki sądeczanki:

  • 16,9 km na terenie gmin Gnojnik i Czchów;
  • 9,2 km w gminie Łososina Dolna

spotkały się z wieloma uwagami dotyczącymi ich przebiegu. Dlatego też po rozmowach m.in. z lokalnymi samorządami zdecydowano się na przygotowanie nowego wariantu przebiegu trasy na tych obszarach. GDDKiA planuje ogłosić przetarg na przygotowanie nowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i wykonanie Koncepcji programowej. Zadaniem wykonawcy będzie też uzyskanie decyzji środowiskowej. W każdym wniosku o wydanie decyzji środowiskowej muszą znaleźć się trzy warianty przebiegu – dwa (wariant A i C) już jest, pozostaje przygotowanie kolejnego, trzeciego rozwiązania.

Przetarg na projekt i budowę tych dwóch odcinków GDDKiA planujeogłosić w 2030 roku, a budowa rozpoczęłaby się w 2033 roku.

Dlaczego chcemy budować sądeczankę

Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2010 roku jeździło nią niespełna 10 tysięcy samochodów, jednak w okolicy Nowego Sącza było to już prawie 15 tysięcy pojazdów. 5 lat później było to już ok. 20 proc. samochodów więcej, tj. nieco ponad 11 tysięcy na całej trasie. W okolicy stolicy regionu liczba aut zbliżała się do 18 tysięcy.

Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzone w latach 2020-2021 pokazały, że liczba samochodów korzystających z DK75 wzrosła na całym odcinku, ale w różnym stopniu. 20 proc. wzrost odnotowano na odcinku Brzesko – Tymowa. Łącznie było to niespełna 13 tysięcy samochodów. Na odcinku Jurków – Dąbrowa pojazdów było więcej już o 30 proc., a w ciągu doby tym fragmentem trasy poruszało się prawie 15 tysięcy aut. Największy ruch, podobnie jak wskazały to wcześniejsze pomiary, był przed Nowym Sączem. Wzrost ruchu o 20 proc. w tym miejscu przełożył się na prawie 21,5 tysiąca samochodów.

Budowa nowoczesnej i komfortowej trasy ma poprawić sytuację mieszkańców żyjących wzdłuż dzisiejszej DK75, która dzięki nowej szosie stanie się drogą lokalną. Zdecydowanie polepszy warunki ruchu tranzytowego, który dziś trasę z Brzeska do Nowego Sącza pokonuje w czasie od jednej do nawet półtorej godziny. Nowa droga skróci ten czas do ok. pół godziny. Odciąży też drogi powiatowe na odcinku z Tymowej do Łososiny Dolnej i drogę wojewódzką nr 975. Kierowcy korzystają dziś z obu tych tras, chcąc na krótkich odcinkach ominąć zakorkowaną DK75.

Budowa nowej drogi to szansa na poprawę bezpieczeństwa pieszych i kierowców. Obecna DK75 jest kręta, ma ostre podjazdy, a na niektórych odcinkach porusza się nią wielu pieszych. Szosa jest wykorzystywana w dużym stopniu przez ciężkie pojazdy. Na niektórych odcinkach ciężarówki stanowią 22 proc. wszystkich przejeżdżających samochodów. Dochodzi na niej do wielu wypadków. W latach 2017-2023 na 47 km drogi między Brzeskiem a Nowym Sączem było ich 260. Zginęło w nich 26 osób, 385 osób zostało rannych, z czego 110 ciężko. 1/4 wszystkich ofiar śmiertelnych to piesi. Rocznie na tej drodze giną średnio 4 osoby.

Główne przyczyny wypadków to kolejno nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, zaśnięcie i zmęczenie, nieprawidłowe wyprzedzanie i niedostosowanie prędkości. Budowa bezkolizyjnej, dwupasmowej trasy znacznie ograniczy problemy związane z wyprzedzaniem i wymuszaniem pierwszeństwa. Zmniejszy też zagrożenie związane ze zmęczeniem.

Łącznik brzeski

Pierwszy etap budowy nowej sądeczanki jest na ostatnim etapie realizacji. W styczniu 2025 roku chcemy udostępnić go kierowcom. To tzw. łącznik brzeski, 3-kilometrowy odcinek zachodniej obwodnicy Brzeska. Jego budowa rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku. Ta trasa pozwoli na przejazd z ronda w Jasieniu na DK94 na południe, w kierunku Nowego Sącza, z ominięciem Brzeska. Odciąży to ruch w mieście na ulicach Kościuszki, księdza Popiełuszki i Mickiewicza. Przejeżdża nimi codziennie nawet 23 tysiące pojazdów.

Trasa będzie drogą główną ruchu przyspieszonego, bez skrzyżowań z drogami lokalnymi. Przecinająca ją ul. Pomianowska w Brzesku biegnie 40-metrowym wiaduktem nad obwodnicą. Droga będzie miała dwie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu. Na jej początku i końcu zostawiliśmy rezerwę na estakady, które są planowane do budowy wraz z dalszą częścią sądeczanki. Na trasie poza wiaduktem nad obwodnicą powstały dwa mosty nad Uszwicą. Te mosty to część ronda, na którym będzie kończyć się nowa trasa. Rondo zostało zaprojektowane w taki sposób, żeby pozwolić w przyszłości na bezkolizyjny wjazd na sądeczankę.

foto: MI

GDDKiA

Galeria zdjęć

blank blank blank blank blank blank blank blank

blank

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

Back to top button