ADV
Wiadomości

Browar OKOCIM – innowacje piwne, doceniana jakość i stabilny rozwój

blankWe wtorek 10 marca 2020 r. w Hotelu August w Brzesku odbyła się konferencja prasowa podsumowująca miniony rok okocimskiego browaru. Browar Okocim rozwija się stabilnie, tworzy innowacje piwne, rozwijając ofertę piw 0,0%. Marka OKOCIM umocniła pozycję na rynku, jest doceniana za wysoką jakość oferowanych piw.

Browar Okocim – stabilność i innowacje
Rok 2019 upłynął w Browarze pod znakiem opracowywania receptur i warzenia nowych piw, głównie wariantów bezalkoholowych, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem konsumentów. W 2019 w ofercie piw powstających w Brzesku znalazły się m.in. trzy Radlery 0,0% oraz Okocim Jasne Pełne 0,0%. W 2020 nowości warzone w brzeskim browarze to m.in. alkoholowy Okocim Radler Melon z arbuzem, bezalkoholowe Okocim Ciemny Radler 0,0% Wiśnia i Okocim Biały Radler 0,0% Cytryna, a także Karmi Mrożona Kawa.

Odpowiadając na zmieniające się trendy rynkowe, podwoiliśmy moc syropiarni w browarze w Brzesku.

W kwietniu 2019 nastąpiło także otwarcie weekendowego pubu „Na Browarze” zlokalizowanego przy browarze Okocim. Miejsce powstało dzięki ogromnemu zaangażowaniu i ciężkiej pracy członków S​towarzyszenia Miłośników Browaru Okocim.

W 2019 podobnie jak w 2018 roku kontynuowane były prace projektowe i proceduralne związane z planami budowy mostu i połączenia browaru bezpośrednio z obwodnicą Brzeska. Prace i konieczne uzgodnienia powoli zbliżają się ku końcowi i mamy nadzieję na podjęcie ostatecznej decyzji w najbliższym czasie.

– W 2019 roku poświęciliśmy dużo uwagi i wysiłków na działania usprawniające linie, ulepszyliśmy składowanie i ruch pojazdów na terenie browaru a także poszerzyliśmy ofertę marki Okocim o kilka nowych wariantów piw bezalkoholowych. Nieustającym priorytetem jest dla nas zapewnienie i edukacja pracowników w obszarze BHP oraz rozwijanie kompetencji załogi – podsumowuje Michał Napieracz, dyrektor Browaru Okocim. – Chciałbym bardzo serdecznie podziękować naszym pracownikom, którzy działając w Stowarzyszeniu Miłośników Browaru Okocim stworzyli unikalne miejsce w Brzesku – weekendowy pub „Na Browarze”. Ogromne podziękowania za ich zaangażowanie i wysiłek – dodaje dyrektor Browaru.

Rynek piwa i trendy konsumenckie w 2019
W 2019 roku branża odnotowała niewielki spadek wielkości sprzedaży (o 0,5%) przy jednoczesnym wzroście wartości rynku o 3,4%. Jest on wynikiem premiumizacji oraz wzrostu średniej ceny piwa na rynku związanego z inflacją. Piwo to nadal największa wartościowo kategoria wśród artykułów FMCG (ok. 17,4 mld zł.).

Stabilne są trendy konsumenckie: kontynuacja wzrostu zainteresowania piwami bezalkoholowymi, rozwój piwnych specjalności i piw premium. Z danych firmy Nielsen wynika, że w 2019 piwa bezalkoholowe 0,0% ugruntowały swą pozycję na rynku tak, że można je zaliczyć do odrębnej, silnej kategorii. Obecnie stanowią już 4,7 proc. rynku piwa i taki sam odsetek w odniesieniu do całego rynku napojów bezalkoholowych. Rozwój kategorii 0,0% pozwolił na wyodrębnienie segmentów, które zaspokajają różne gusta konsumentów. Spośród piw 0,0% najchętniej wybierane są warianty smakowe (2,9% kategorii), tuż za nimi lagery 0,0% (1,6%), a zestawienie zamykają bezalkoholowe specjalności (0,2%), których przybywa w ofercie.
Inne kategorie odnotowały następujące zmiany wolumenowo:
• piwa bezalkoholowe wzrosły o ok. 56 proc.,
• piwne specjalności o 7,1 proc., udział w rynku 3,6 proc.
• piwa smakowych w tym radlery o 13,4 proc.1, a ich udział w rynku piwa 5,3 proc.

Coraz mnie alkoholu pochodzi na rynku z piwa
Eksperci od kilku lat obserwują trend spadkowy, jeśli chodzi o średnią procentową zawartość alkoholu w piwie. W 2019 roku w porównaniu do roku poprzedniego wolumen czystego alkoholu sprzedawanego w postaci piwa zmniejszył się aż o 1,6 proc. Składa się na to kilka przyczyn. Po pierwsze, na znaczeniu od lat tracą piwa mocne (o zawartości alkoholu powyżej 6,1%), które w ubiegłym roku spadły aż o 3,9 proc. (zmiana wobec roku 2018). Spadł również wolumen piw alkoholowych (-1,9 proc.). Polacy mniej chętnie sięgają po tradycyjne lagery (zaw. alk. 0,5-6,1%), które odnotowały spadek o 2,7 proc. Warto podkreślić, że marki własne sieci handlowych spadają i stanowią obecnie już mniej niż 5 proc. rynku piwa. Nie bez znaczenia jest zwrot klientów w kierunku bezalkoholowych odpowiedników ulubionych marek.

Dobre wyniki Carlsberg Polska w 2019
W 2019 roku Carlsberg Polska mimo wielu wyzwań zarówno rynkowych jak i legislacyjnych osiągnął dobre wyniki sprzedaży, w tym wzrost wolumenu i wartości sprzedaży, zamykając rok udziałami wolumenowymi ok. 20 proc. i wartościowymi ok. 19 proc. Większość nowości stanowiły piwa bezalkoholowe 0,0% – łącznie cztery nowe warianty oraz nowe smaki wariantów alkoholowych:
• Okocim Jasne Okocimskie 0,0%
• Okocim Radler Sycylijska Pomarańcza z limonką 0,0%
• Okocim Radler Jabłko z czereśnią 0,0% alko
• Okocim Radler Malina z borówką amerykańską
• Somersby Mango & Lime
• Somersby Pear 0,0%
• Garage
• Grimbergen – dotychczas dostępny w wybranych lokalach i wprowadzony w drugiej połowie 2019 do sklepów

Podobnie jak w poprzednich latach marki Harnaś, Kasztelan oraz Okocim utrzymały swoje pozycje w gronie TOP 10 marek piwa w Polsce pod względem wartości.

Wyzwania dla branży w 2020 roku
Bieżący rok to czas kolejnych wyzwań dla branży. Obserwowana jest kumulacja wyższych kosztów produkcji (surowce, energia, koszty pracy) z wprowadzoną z początkiem roku podwyżką akcyzy o 10%. Przedstawiciele branży zwracają też uwagę na coraz bardziej skomplikowane otoczenie regulacyjne wymagające dodatkowych nakładów na interpretację przepisów i dostosowywanie się do nich. Część takich dodatkowych wymogów znajdzie się choćby we wprowadzanej właśnie tzw. opłacie cukrowej, która obejmie bezalkoholowe piwa smakowe. Poza zwiększonym kosztem wynikającym z samej opłaty, przedsiębiorcy będą musieli dostosować się do nowych wymogów dotyczących przekazywania danych i raportowania sprzedaży. Kolejnym obszarem regulacyjnym, w którym wprowadzane będą zmiany systemowe jest gospodarka odpadowa.

„Pierwsze jasne pełne na ziemiach polskich” – marka Okocim
Marka Okocim w 2019 roku poprawiła swoją pozycję na konkurencyjnym rynku piwa, zwiększając sprzedaż wartościowo o 8,3 proc.
W ubiegłym roku marka zrealizowała kolejną odsłonę ogólnopolskiej kampanii reklamowej z udziałem brzeskich piwowarów. Kampania pod tytułem „Pierwsze jasne pełne na ziemiach polskich” podkreślała, że zostało ono uwarzone właśnie Browarze Okocim. Miało to miejsce 23 lutego 1846 roku. Jan Goetz Okocimski, założyciel browaru Okocim, zdobywał piwowarskie doświadczenie m.in. u swojego wuja Antona Drehera, którego uznaje się za ojca piwa jasnego pełnego. Tworząc własny browar w Okocimiu, wprowadził nową na tamte czasy technologię warzenia. Przygotowano również nowe spoty TV dla Okocimskich Radlerów, w tym wariantów o zerowej zawartości alkoholu.
Aby przybliżyć konsumentom markę Okocim i aby mogli poczuć jej wartości i historię przygotowane zostało specjalne mobilne stoisko w kształcie wielkiej Okocimskiej Beczki. Pojawiała się ono na większych wydarzeniach na terenie Polski, w tym również podczas Brzesko-Okocim Festiwal, którego współorganizatorem była marka.
W 2019 roku projekt „18:45. Czas na zasady” zrealizowany dla marki Okocim, został doceniony przez jury konkursu Golden Arrow. Celem konkursu, który istnieje od 2006 roku, jest promowanie najlepszych praktyk w korzystaniu z narzędzi marketingowych i premiowanie przełomowych rozwiązań.

Ceniona jakość okocimskich piw
Browar Okocim jest wysoko ceniony za doskonałą jakość warzonych tu piw. Z nagród warto wymienić:
• Złoto na European Beer Star 2019 dla Okocim Mistrzowski Porter,
• Srebro na Beer of the Year Carlsberg Group również dla Okocim Mistrzowski Porter
• Złoto na Good Beer 2019 dla Okocim Jasne Okocimskie
• Srebro na Good Beer 2019 dla Okocim Klasyczna Pszenica
Co roku okocimskie radlery otrzymują od konsumentów nagrody na smak i jakość. W 2019 na konsumenckim konkursie Krasnostawskich Chmielakach medale zdobyły:
• Złoto dla Okocim Radler Malina z Borówką amerykańską
• Złoto dla Okocim Radler Wiśnia z Pigwą 0,0%
• Srebro dla Okocim Radler Grapefruit z limonką
• Srebro dla Okocim Radler Sycylijska pomarańcza z limonką 0,0%

Beata Ptaszyńska-Jedynak
Dyrektor ds. komunikacji Carlsberg Polska

Fot. Maciej Mazur

blank

Podobne artykuły

Back to top button