Wygodna i szybka forma przebiegu transakcji w sieci powoduje, że spora część społeczeństwa ceni sobie tego typu zakupy. Trzeba jednak pamiętać, że takie transakcje obarczone są pewnym ryzykiem. Tylko nasza ostrożność i rozwaga przy płatnościach w sieci może nas uchronić przed utratą pieniędzy.
Niemal codziennie do brzeskich policjantów zgłaszają się osoby oszukane w sieci. Najczęściej dotyczy to zakupów dokonywanych na różnych portalach. Tylko wczoraj, funkcjonariusze odebrali 4 zgłoszenia od osób, które padły ofiarą oszustów. Mieszkańcy powiatu brzeskiego, aby sfinalizować dokonany zakup otrzymali link, który przekierował ich do sfałszowanej strony internetowej. Niczego nieświadomi klikając w otrzymany link pozwolili oszustom na wyłudzenie ich danych do bankowości elektronicznej, a następnie kradzież pieniędzy z konta. Policjanci apelują, aby zachować szczególną ostrożność podczas zakupów w sieci i pamiętać o kilku ważnych zasadach:
- przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego. Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym (pozytywne, neutralne, negatywne). Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność. Sprawdźmy także od kiedy osoba jest użytkownikiem serwisu i co sprzedawała/sprzedaje.
- przekazujmy tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
- obserwujmy czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych;
- uważnie czytajmy wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej;
- nie instalujmy dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
- nie klikajmy na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach;
- jeśli zauważymy zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymajmy realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktujmy się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;
- czytajmy ostrzeżenia przekazywane przez banki, Policję
- gromadźmy całą korespondencję. Nie zajmuje wiele miejsca, a jest bezcennym dowodem kontaktów ze sprzedającym.
- jeśli, mimo zachowania zasad ostrożności, dostaniemy zamiast zamówionego produktu np. puste pudełko, lub towaru nie otrzymamy, jeśli staliśmy się ofiarą oszustwa internetowego mamy prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w jednostce Policji lub w prokuraturze, najlepiej najbliższej dla miejsca zamieszkania. Wtedy zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.
—
policja.gov.pl