Prima Aprilis / Brzesko – Tarnów. Autostrada A4 będzie płatna ale powstanie czwarty pas!

UWAGA
Materiał powstał w ramach żartu primaaprilisowego.
—
Mamy dobre i złe informacje dla kierowców! W związku z rosnącym ruchem na autostradzie A4 planowane jest uruchomienie 4 pasa na autostradzie A4 na odcinku Brzesko – Tarnów. Wzrost liczby samochodów na tym odcinku jest związany z gwałtowną rozbudową stref przemysłowych w Brzesku i Tarnowie. Strefy w Bochni i Niepołomicach mogą czuć się zagrożone z tego powodu!
Prace nad dobudową dodatkowych pasów mają się rozpocząć wkrótce po oddaniu całej sądeczanki, a więc według ostrożnych prognoz około 2050 roku. Prace będą kosztowały około 500 miliardów złotych – ten niemały koszt jest spowodowany koniecznością wyburzenia wszystkich mostów i wiaduktów oraz przejść dla zwierząt na tym odcinku, a także przesunięcia ekranów dźwiękochłonnych. Istniejące obiekty nie uwzględniają miejsca na dodatkowe pasy ruchu.
Nieco mniej pocieszającą informacją jest to, że w związku z podjęciem prac konieczne jest zgromadzenie środków na rozbudowę autostrady, dlatego też od 2 kwietnia mają zostać wprowadzone dodatkowe opłaty za korzystanie z autostrady. Ruszyły już prace przygotowawcze. Na węźle Brzesko rozstawiane są prowizoryczne bramki do poboru nowych opłat.
Autostrada A4 to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w Polsce, łącząca zachodnią i wschodnią granicę kraju. To także najważniejsza droga w Małopolsce. Potwierdzają to dane Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzone na odcinku między Krakowem a Tarnowem po raz pierwszy w 2015 roku, trzy lata po połączeniu tych miast autostradą. Wtedy poruszało się nim ok 18 tys. (odcinek Tarnów Zachód – Tarnów Centrum) . Kolejny pomiar, przeprowadzony w latach 2020-2021, pokazał ogromny, prawie dwukrotny wzrost liczby samochodów korzystających z tej trasy. Na przebiegającej wzdłuż granic Tarnowa autostradzie A4 ponad 31 tys. aut (więcej o 74 proc.).
Wzrost liczby samochodów korzystających z autostrady nie pozostaje bez wpływu na jej przepustowość i komfort jazdy. Więcej samochodów to mniejsza płynność ruchu, częstsze korki i ryzyko kolizji. Analizy GDDKiA wskazują, że w 2037 roku między węzłami Kraków Bieżanów i Targowisko poruszać się będzie od 72 do 82 tys. pojazdów, a autostradą wokół Tarnowa od 37 do 41 tys. samochodów na dobę.
—
UWAGA
Materiał powstał w ramach żartu primaaprilisowego.
—
IB / GDDKiA