W Sterkowcu i Biadolinach powoli dobiegają końca prace budowlane przy budowie nowych Innowacyjnych Dworców Systemowych. Obie budowy mają poślizg w realizacji. Wg informacji z tablic informacyjnych prace powinny były zakończyć się pod koniec lutego. Przypomnijmy 8 września 2020 r. PKP SA przekazała wykonawcy place budowy dworców w Sterkowcu i Biadolinach, od tego momentu prowadzone były tam m.in. prace rozbiórkowe starych budynków dworcowych, oraz prace budowlane przy nowych obiektach.
Pomimo radości związanej z nowymi inwestycjami wielu mieszkańców tych miejscowości zadaje sobie pytanie – co w jednym i drugim przypadku kosztuje ponad 4 mln złotych?!
Sterkowiec
Niewielkich rozmiarów, nowoczesny, komfortowy i proekologiczny – takie już niedługo będzie wyglądał dworzec w Sterkowcu. Przystanek w Sterkowcu obsługuje codziennie od 300 do 500 pasażerów na dobę. Dzięki dogodnej lokalizacji jest centrum przesiadkowym dla mieszkańców aż trzech gmin (Brzesko, Dębno i Borzęcin). Korzystają z niego m.in. mieszkańcy Sterkowca, Woli Dębińskiej, Jadownik, Wokowic, Łęk, Szczepanowa i Przyborowa. To bardzo oczekiwana przez pasażerów inwestycja.
Dworzec w Sterkowcu zaprojektowano jako budynek parterowy, składający się z dwóch części połączonych wiatą. Pierwsza z nich to część dworcowa, w której będą mieścić się ogrzewana i klimatyzowana poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej części, tzw. miejskiej, będzie niewielki lokal komercyjny. Pod wiatą znajdzie się dodatkowo 11 stojaków rowerowych i stacja napraw rowerów. Dominantą architektoniczną w bryle nowego budynku będzie wieża zegarowa o wysokości 8 m.
Nieodłącznym elementem projektu przebudowy dworców jest nowa aranżacja przestrzeni w ich sąsiedztwie. Przy dworcu na nowo zostaną zaaranżowane tereny zielone. W Sterkowcu liczba miejsc parkingowych będzie ograniczona tylko dla tych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsc postoju chwilowego (Kiss&Ride).
Budowa nowego dworca w Sterkowcu jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,69 mln zł. Budowa jest dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Biadoliny
Niewielkich rozmiarów, nowoczesny, komfortowy i proekologiczny – takie już niedługo będzie wyglądał dworce w Biadolinach Szlacheckich. Przystanek w Biadolinach Szlacheckich obsługuje codziennie od 300 do 500 pasażerów na dobę. To bardzo oczekiwana przez pasażerów inwestycja.
Nowy dworzec będzie odznaczać się współczesną i nowoczesną formą architektoniczną. Pod wiatą, oprócz 11 stojaków rowerowych i stacji napraw rowerów, podróżni znajdą pawilon, w którym zlokalizowane będą niewielka ogrzewana i klimatyzowana poczekalnia oraz toalety. Dominantą architektoniczną w bryle nowego budynku będzie wieża zegarowa o wysokości 8 m.
Nieodłącznym elementem projektów przebudowy dworca jest nowa aranżacja przestrzeni w jego sąsiedztwie. Przy dworcu w Biadolinach na nowo zostaną wykonane nawierzchnia drogi, chodniki oraz wyznaczone zostaną miejsca parkingowe. Zaprojektowano ich łącznie około 40 (w tym zlokalizowane wzdłuż elewacji dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz jedno typu Kiss&Ride). Na nowo zostaną również zaaranżowane tereny zielone.
Budowa nowego dworca w Biadolinach jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Koszt inwestycji to 4,25 mln zł. Planowany termin zakończenia prac to wiosna 2021 roku. Inwestycja jest dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą budowy nowego dworca jest konsorcjum firm Heli Factor sp. z o. o. i MERX sp. z o.o.
Czym są Innowacyjne Dworce Systemowe
Dworce systemowe to jeden z motorów całego programu dworcowego: budynki w technologii IDS są pomysłem PKP na zastąpienie mocno wyeksploatowanych i niszczejących budynków nowoczesnymi i tanimi obiektami. Budowa dworca jest realizowana w trybie „Projektuj i buduj” w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych według autorskiego projektu PKP S.A. Zastąpi on stary budynek dworcowy, który nie przystawał już do współczesnych standardów obsługi podróżnych.
Nowy dworzec to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynek będzie pozbawiony barier architektonicznych, dzięki czemu będą łatwo dostępne dla wszystkich grup podróżnych, w tym pasażerów z dziećmi i dużymi bagażami czy osób starszych. Dla osób niewidzących i niedowidzących zaprojektowano ścieżki prowadzące wewnątrz budynków i w ich otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablice dotykowe z planami obiektów.
Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na nowym dworcu zaimplementowane zostaną także liczne rozwiązania proekologiczne. Budynek zostanie wyposażony w system BMS (Building Management System) nadzorujący prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów. Zostanie zainstalowane energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką, w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynku zostaną zainstalowane nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.
—
foto Maciej Mazur
IB
Sterkowiec
Biadoliny