ADV
blank
KulturaReligiaWiadomościWideo
Trending

Dębno-Tarnów. W bazylice katedralnej w Tarnowie zabrzmiało „Requiem” Gabriela Faure

W bazylice katedralnej w Tarnowie zabrzmiało „Requiem” Gabriela Faure, które połączyło śpiewaków i muzyków z całej diecezji.

9 listopada 2024 r. przed melomanami zgromadzonymi w tarnowskiej katedrze wystąpili soliści Zuzanna Kuliszewska, Hubert Niewiadomski, chór Vox Sanctae Margaritae z Dębna, schola katedralna Akatyst, orkiestra bazyliki katedralnej w Tarnowie, a także zaprzyjaźnieni chórzyści i muzycy z różnych stron diecezji tarnowskiej. Całością dyrygował Paweł Grabczyński, na co dzień organista w kościele pw. św. Małgorzaty w Dębnie i dyrygent chóru.

Galeria zdjęć <==

Posłuchaj fragmentów utworu:

Muzycy i śpiewacy zaprezentowali „Requiem” francuskiego kompozytora Gabriela Faure, którego 100. rocznica śmierci minęła 4 listopada 2024 r.

Wprowadzając w tematykę koncertu, ks. prof. Stanisław Garnczarski z UPJPII w Krakowie podkreślił, że w mszach żałobnych pisanych przez wybitnych kompozytorów różnych epok pojawia się motyw lęku przed śmiercią (horror mortis) lub miłości śmierci (amor mortis).

Posłuchaj ks. Garnczarskiego:

Pierwszy akcentuje dramat śmierci w kontekście sądu ostatecznego. Kwintesencją tego spojrzenia jest średniowieczny hymn „Dies irae”, który stanowi nieodłączną część wielu monumentalnych mszy żałobnych.

Drugi motyw – amor mortis – podkreśla, że śmierć jest wybawieniem z ciężaru cielesności i bramą do życia wiecznego. Można ją nawet nazwać kołysanką, która wprowadza człowieka w inny wymiar istnienia. Słychać to, w przypadku „Requiem” G. Faure w hymnie „Pie Jesu”.

Posłuchaj Zuzanny Kuliszewskiej:

– Mozart czy Verdi skomponowali swoje „Requiem”, akcentując motyw sądu ostatecznego i lęk przed spotkaniem ze sprawiedliwym Sędzią. Kompozycja G. Faure’go jest inna, spokojna, wyciszająca, pełna nadziei, przedstawiająca śmierć jako przejście do nowego, lepszego życia – wyjaśnia Paweł Grabczyński.

Dębiński chór zdecydował się sięgnąć po taki utwór już rok temu. Dzieło Faure’go wymagało jednak zaangażowania w projekt większej liczby chórzystów, orkiestry i solistów. Dębiński chór zaprosił do współpracy scholę katedralną Akatyst z Tarnowa, orkiestrę bazyliki katedralnej w Tarnowie, a także innych zaprzyjaźnionych śpiewaków i muzyków z diecezji.


foto: Maciej Dudaks
Zbigniew Wielgosz

blank

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

Back to top button