Dębno-Tarnów. W bazylice katedralnej w Tarnowie zabrzmiało „Requiem” Gabriela Faure
W bazylice katedralnej w Tarnowie zabrzmiało „Requiem” Gabriela Faure, które połączyło śpiewaków i muzyków z całej diecezji.
9 listopada 2024 r. przed melomanami zgromadzonymi w tarnowskiej katedrze wystąpili soliści Zuzanna Kuliszewska, Hubert Niewiadomski, chór Vox Sanctae Margaritae z Dębna, schola katedralna Akatyst, orkiestra bazyliki katedralnej w Tarnowie, a także zaprzyjaźnieni chórzyści i muzycy z różnych stron diecezji tarnowskiej. Całością dyrygował Paweł Grabczyński, na co dzień organista w kościele pw. św. Małgorzaty w Dębnie i dyrygent chóru.
Posłuchaj fragmentów utworu:
Muzycy i śpiewacy zaprezentowali „Requiem” francuskiego kompozytora Gabriela Faure, którego 100. rocznica śmierci minęła 4 listopada 2024 r.
Wprowadzając w tematykę koncertu, ks. prof. Stanisław Garnczarski z UPJPII w Krakowie podkreślił, że w mszach żałobnych pisanych przez wybitnych kompozytorów różnych epok pojawia się motyw lęku przed śmiercią (horror mortis) lub miłości śmierci (amor mortis).
Posłuchaj ks. Garnczarskiego:
Pierwszy akcentuje dramat śmierci w kontekście sądu ostatecznego. Kwintesencją tego spojrzenia jest średniowieczny hymn „Dies irae”, który stanowi nieodłączną część wielu monumentalnych mszy żałobnych.
Drugi motyw – amor mortis – podkreśla, że śmierć jest wybawieniem z ciężaru cielesności i bramą do życia wiecznego. Można ją nawet nazwać kołysanką, która wprowadza człowieka w inny wymiar istnienia. Słychać to, w przypadku „Requiem” G. Faure w hymnie „Pie Jesu”.
Posłuchaj Zuzanny Kuliszewskiej:
– Mozart czy Verdi skomponowali swoje „Requiem”, akcentując motyw sądu ostatecznego i lęk przed spotkaniem ze sprawiedliwym Sędzią. Kompozycja G. Faure’go jest inna, spokojna, wyciszająca, pełna nadziei, przedstawiająca śmierć jako przejście do nowego, lepszego życia – wyjaśnia Paweł Grabczyński.
Dębiński chór zdecydował się sięgnąć po taki utwór już rok temu. Dzieło Faure’go wymagało jednak zaangażowania w projekt większej liczby chórzystów, orkiestry i solistów. Dębiński chór zaprosił do współpracy scholę katedralną Akatyst z Tarnowa, orkiestrę bazyliki katedralnej w Tarnowie, a także innych zaprzyjaźnionych śpiewaków i muzyków z diecezji.
—
foto: Maciej Dudaks
Zbigniew Wielgosz