ADV
blank
Powiat BocheńskiWiadomości
Trending

Innowacyjna muzeoterapia w SOSW

Kilkunastoosobowa grupa uczniów VI i VII klasy szkoły podstawowej ze Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Bochni uczestniczyła w innowacji pedagogicznej „Muzeoterapia – z Muzeum za pan brat”. Założeniem tego niezwykłego przedsięwzięcia było otwarcie uczestników na nowe doświadczenia, przeżycia, bezpośrednie obcowanie ze światem sztuki i czerpanie z bogactwa wiedzy zgromadzonej w różnego rodzaju muzeach.

Zajęcia odbywały się przez cały 2022 rok i były możliwe dzięki zaangażowaniu nauczycielek SOSW Anety Piekarz i Agnieszki Skoczek. Uczniowie mieli okazję nie tylko zobaczyć z bliska, czasem także dotknąć – czy posłuchać – zgromadzonych eksponatów, ale także poprzez zajęcia warsztatowe, czy interaktywne sami brali udział w procesie tworzenia, zdobywali wiedzę o historii, tradycjach czy kulturze regionu.

Atutem zajęć była pogłębiona integracja rówieśnicza, możliwość rozwijania umiejętności komunikacyjnych oraz nauka stosownego zachowania się w sytuacjach społecznych. Bezpośredni kontakt ze sztuką pozwalał nie tylko na rozwijanie kreatywności i wyobraźni twórczej, lecz także wyraźnie likwidował ograniczenia mentalne wobec korzystania ze zgromadzonych w muzeach zasobów.

Podczas ośmiu miesięcy trwania innowacji uczestnicy odwiedzili Muzeum im. St. Fischera w Bochni, Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce, Kopalnię Soli w Wieliczce, Muzeum Fonografii w Niepołomicach, Muzeum Przyrodnicze Krystyny i Włodzimierza Tomków w Ciężkowicach oraz Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie.

Niektóre placówki np. Muzeum Żup Krakowskich czy Kopalnia Soli w Wieliczce z dużą życzliwością i zrozumieniem pochylały się nad potrzebami osób niepełnosprawnych i umożliwiły darmowy udział w zajęciach oraz zwiedzanie. Uczestnicy spotkali również ludzi o wielkich sercach też po drodze do muzeów – klimatyczna i przyjazna niepełnosprawnym restauracja „Sztolnia” w Wieliczce ugościła uczestników nie pobierając za to wynagrodzenia.

IB

blank

Podobne artykuły

Back to top button