ADV
blank
Wiadomości
Trending

Kolos z Chin na węźle autostradowym Brzesko. Sprawdź gdzie był transportowany

W środę 26 lutego 2025 r. około godz. 18.30 nasi czytelnicy wypatrzyli na węźle autostradowym Brzesko transport ponadnormatywnych elementów stanowiących część potężnej maszyny TBM, która będzie wkrótce drążyć tunel między Pisarzową, a Męciną.

W zatoce na zjeździe parkowały samochody pilotujące transport oraz conajmniej jedna z ciężarówek transportująca elementy tunelownicy. Ze względu na ponadnormatywne wymiary – transport elementów odbywa się w późnych godzinach nocnych, tak aby stanowić jak najmniejsze utrudnienie dla ruchu drogowego.

W czwartek 27 lutego na profilu mecina.in zostało opublikowane nagranie przedstawiające przejazd jednego z elementów maszyny na plac budowy. To prawdopodobnie element zaobserwowany w środę wieczorem w Brzesku.

Jak informuje facebookowy profil Podłęże – Piekiełko – Maszyna, która wydrąży tunel pod Pisarzową, przeszła testy i odbiory w chińskiej fabryce w Changsha. Po demontażu na mniejsze części, została  przetransportowana drogą morską do Polski. Ładunek jaki dotarł do polskich portów jest transportowany na plac budowy na 88 ciężarówkach. Za jej przewóz odpowiada firma Panas Transport. Cała tarcza TBM waży 2 tys. 534 tony. Waga głównej części napędowej, tzw. main drive, to 100 ton. Tnąca głowica o średnicy 11 metrów składa się z pięciu segmentów o łącznej masie 245 ton.

Drążenie tunelu z Męciny do Pisarzowej ma rozpocząć się w połowie 2025 roku.

Wykonawca odcinka, konsorcjum Budimex – Gülermak przewiduje, że maszyna TBM (ang. tunnel boring machine) wydrąży tunel pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka w ciągu 10 miesięcy. Koszt wykonania samego tunelu to ponad 750 mln zł, a budowa całego 12,5-km odcinka Limanowa – bocznica Klęczany (łącznie z tunelem) to koszt 1,9 mld zł. W ramach tego odcinka powstanie m.in. 10 wiaduktów i 12 mostów. Samo wzmocnienie podtorza będzie kosztowało blisko 500 mln zł.

Drążenie maszyną TBM będzie się odbywało z jednoczesną żelbetową zabudową. Średnica tarczy drążącej dla tunelu głównego wynosi blisko 10 m, natomiast dla tunelu ewakuacyjnego – ok. 4 m. Wykonawca zakład, że dziennie będzie powstawało od 10 do 15 metrów tunelu wraz z obudową.

Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Zakończenie prac między Limanową a bocznicą Klęczany planowane jest w drugim półroczu 2026 r. Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tu z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe – 100 km/h.

foto: fb Podłęże Piekiełko

IB / money.pl / PKP PLK

VIDEO

blank

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

Back to top button