
W sobotnie popołudnie 25 stycznia 2025 r. doszło niestety do kolejnego incydentu typu SPAD. Maszynista pociągu IC 115/43008 CRACOVIA nie zatrzymał się na stacji Brzesko Okocim. Okoliczności zdarzenia ustali powołana komisja kolejowa.
– Do incydentu doszło o 17:50, kiedy wspomniane połączenie miało zaplanowany postój handlowy. Jak dowiedzieliśmy się w PKP Intercity, pociąg – za zgodą komisji – dojechał do Tarnowa. Tam 230 pasażerów przesiadło się do innych pociągów jadących w kierunku Przemyśla, m.in. do IC WYCZÓŁKOWSKI relacji Świnoujście – Przemyśl Główny – informuje kolejowyporal.pl.
Przewoźnik odwołał pociąg w dalszej relacji. Po podmianie maszynisty skład, już jako służbowy, pojechał do Przemyśla.
Zdarzenia SPAD to niezatrzymanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem „Stój” lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia.
Do podobnego incydentu doszło w środę, 15 stycznia 2025 roku w Nałęczowie. Maszynista pociągu IC SZTYGAR relacji Kraków Główny – Lublin Główny przejechał stację bez zatrzymania. Pociąg zatrzymał się dopiero na kolejnym postoju handlowym, tj. na przystanku Lublin Zachodni.
Oba wspomniane zdarzenia SPAD należy uznać za incydenty kategorii C44, tj. „Niezatrzymanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem „Stój” lub w miejscu, w którym powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia”.
Według danych UTK, w okresie od 1 stycznia do 12 grudnia 2024 roku doszło do 186 zdarzeń typu SPAD, z czego 36 to wypadki kategorii B04, a 150 – incydenty kategorii C44.
—
foto: PKP PLK
kolejowyporta.pl / IB / wikipedia