ADV
blank
Wiadomości

Rusza budowa nowych dworców w Sterkowcu i Biadolinach Szlacheckich

Niewielkich rozmiarów, nowoczesne, komfortowe i proekologiczne – takie już niedługo będą dworce w Biadolinach Szlacheckich i Sterkowcu. PKP S.A. przekazały plac budowy wykonawcy.

Obydwa dworca są realizowane w trybie „Projektuj i buduj” w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych według autorskiego projektu PKP S.A. Będą to tzw. IDS-y modułowe, czyli projekty typowe, w których zaimplementowano szereg nowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań. Zastąpią one stare budynki dworców, które nie przystają do współczesnych standardów obsługi podróżnych, i które zostaną wyburzone. Nowe obiekty w Sterkowcu i Biadolinach będą odznaczać się współczesną i nowoczesną formą architektoniczną. Dworzec w Sterkowcu zaprojektowano jako budynek parterowy, składający się z dwóch części połączonych wiatą. Pierwsza z nich to część dworcowa, w której będą mieścić się poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej części, tzw. miejskiej, będzie niewielki lokal komercyjny. Pod wiatą zlokalizowane zostaną również stojaki rowerowe (11 sztuk) wraz ze stacją naprawy rowerów. Nowy dworzec w Biadolinach będzie nieco mniejszy, ale równie nowoczesny w formie architektonicznej. Pod wiatą, oprócz 11 stojaków rowerowych i stacji napraw rowerów, podróżni znajdą pawilon, w którym zlokalizowane będą niewielka ogrzewana i klimatyzowana poczekalnia oraz toalety. Dominantą architektoniczną w bryłach obydwu nowych budynków będą wieże zegarowe o wysokości 8 m.

– Program Inwestycji Dworcowych owocuje budowami dworców w całej Polsce. Już teraz takie małopolskie dworce jak na stacjach Miechów i Oświęcim cieszą oko i ułatwiają życie mieszkańcom. Teraz przychodzi czas na Biadoliny i Sterkowiec. Każda taka inwestycja to krok do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Środki unijne, którymi zarządza Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, wspierają ważne dla wszystkich Polaków inwestycje, zarówno w dużych, jak i małych ośrodkach kraju. Dworce w Biadolinach i Sterkowcu to kolejne ekologiczne i przyjazne środowisku przedsięwzięcia, które powstaną przy wsparciu z Programu Infrastruktura i Środowisko.

– Dworce w Biadolinach i Sterkowcu to kolejne dworce w Małopolsce, gdzie rozpoczną się niebawem prace budowlane. Podobnie jak oddany niedawno w tym regionie dworzec w Oświęcimiu będą one realizowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, czyli dworców nowoczesnych, komfortowych i proekologicznych. Obecnie prace budowlane toczą się również na dworcu Kraków Swoszowice, a w trakcie prac projektowych jest m.in. duża grupa obiektów dworcowych w Dolinie Popradu – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

Nowe dworce w Sterkowcu i Biadolinach to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynki będą pozbawione barier architektonicznych, dzięki czemu będą łatwo dostępne dla wszystkich grup podróżnych, w tym pasażerów z dziećmi i dużymi bagażami czy osób starszych. Nowe dworce będą posiadały wiele udogodnień dla pasażerów z niepełnosprawnościami. Dla osób niewidzących i niedowidzących zaprojektowano ścieżki prowadzące wewnątrz budynków i w ich otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablice dotykowe z planami obiektów.

Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na nowych dworcach zaimplementowane zostaną także liczne rozwiązania proekologiczne. Budynki zostaną wyposażone w system BMS (Building Management System)nadzorujący prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów. Na obydwóch dworcach będzie zainstalowane energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką, w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Nowy dworzec w Sterkowcu zostanie dodatkowo wyposażony w pompę ciepła woda-powietrze, system pozwalający na wykorzystanie wód opadowych jako wody do spłukiwania toalet, a także 12 paneli fotowoltaicznych na dachu do pozyskiwania „zielonej energii”. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynkach zostaną zainstalowane nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.

Nieodłącznym elementem projektów przebudowy dworców jest nowa aranżacja przestrzeni w ich sąsiedztwie. Przy dworcu w Biadolinach na nowo zostaną wykonane nawierzchnia drogi, chodniki oraz wyznaczone zostaną miejsca parkingowe. Zaprojektowano ich łącznie około 40 (w tym zlokalizowane wzdłuż elewacji dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz jedno typu Kiss&Ride). Na nowo zostaną również zaaranżowane tereny zielone. Podobnie będzie w Sterkowcu, z tym że liczba miejsc parkingowych będzie ograniczona tylko dla tych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsc postoju chwilowego (Kiss&Ride).

Budowa nowych dworców w Biadolinach i Sterkowcu jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,25 mln zł i 4,69 mln zł. Planowany termin ich zakończenia to wiosna 2021 roku. Są one dofinansowane z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą budowy nowych dworców jest konsorcjum firm Heli Factor sp. z o. o. i MERX sp. z o.o.

Dotychczas w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w Małopolsce udostępniono zmodernizowany dworzec w Miechowie i wybudowany od podstaw dworzec w Oświęcimiu. Obecnie prace budowlane prowadzone są na dworcu Kraków Swoszowice. W trakcie opracowania jest dokumentacja projektowa dla trzynastu dworców kolejowych. Dziewięć inwestycji jest na etapie przygotowania.

Bartłomiej Sarna

Wydział Komunikacji Biuro Komunikacji

Polskie Koleje Państwowe S.A.

blank

Podobne artykuły

Back to top button