8 września 2020 r. PKP SA przekazała wykonawcy plac budowy nowych dworców w Biadolinach Szlacheckich i Sterkowcu w województwie małopolskim. Od kilku dni trwają prace wokół budynku dworca kolejowego w Sterkowcu. Obecnie dotychczasowy budynek wybudowany w pierwszej połowie lat 80-tych XX wieku jest już niedostępny dla podróżnych. Trwa budowa nowych chodników, tak aby na czas prac wyburzeniowych i budowlanych umożliwić podróżnym dojście do peronu, skąd odjeżdżają pociągi w kierunku Krakowa.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć dokumentujących ostatnie chwile starego budynku dworcowego w Sterkowcu.
Dworzec jest realizowany w trybie Projektuj i buduj w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, według autorskiego projektu PKP SA. Jest to tzw. IDS-y modułowe, czyli projekty typowe, w których zaimplementowano szereg nowoczesnych i zwiększających komfort podróżnych rozwiązań. Zastąpi on star budynek dworca, który nie przystaje do współczesnych standardów obsługi podróżnych i który w najbliższym czasie zostanie wyburzony.
– Program Inwestycji Dworcowych owocuje budowami dworców w całej Polsce. Już teraz takie małopolskie dworce jak na stacjach Miechów i Oświęcim cieszą oko i ułatwiają życie mieszkańcom. Teraz przychodzi czas na Biadoliny Szlacheckie i Sterkowiec. Każda taka inwestycja to krok do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Nowy obiekt w Sterkowcu będzie odznaczać się współczesną i nowoczesną formą architektoniczną. Dworzec w Sterkowcu zaprojektowano jako budynek parterowy, składający się z dwóch części połączonych wiatą. Pierwsza z nich to część dworcowa, w której będą mieścić się ogrzewana i klimatyzowana poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej części, tzw. miejskiej, będzie niewielki lokal komercyjny. Pod wiatą znajdzie się dodatkowo 11 stojaków rowerowych i stacja napraw rowerów. Dominantą architektoniczną w bryle nowego budynku będzie wieża zegarowa o wysokości 8 m.
Nowy dworzec w Sterkowcu to nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynek będzie pozbawiony barier architektonicznych, dzięki czemu będą łatwo dostępne dla wszystkich grup podróżnych, w tym pasażerów z dziećmi i dużymi bagażami czy osób starszych. Nowy dworzec będzie posiadał wiele udogodnień dla pasażerów z niepełnosprawnościami. Dla osób niewidzących i niedowidzących zaprojektowano ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu. Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na nowym dworcu zaimplementowane zostaną również liczne rozwiązania proekologiczne. Budynek zostanie wyposażony w system BMS (Building Management System) nadzorujący prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia mediów. Na dworcu będzie zainstalowane energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką, w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Nowy dworzec w Sterkowcu zostanie wyposażony w pompę ciepła woda-powietrze, system pozwalający na wykorzystanie wód opadowych jako wody do spłukiwania toalet, a także m 12 paneli fotowoltaicznych na dachu do pozyskiwania „zielonej energii”. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynku zostaną zainstalowane nowoczesne systemy bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.
Nieodłącznym elementem projektu przebudowy dworców jest nowa aranżacja przestrzeni w ich sąsiedztwie. Przy dworcu na nowo zostaną zaaranżowane tereny zielone. W Sterkowcu liczba miejsc parkingowych będzie ograniczona tylko dla tych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsc postoju chwilowego (Kiss&Ride).
Budowa nowego dworca w Sterkowcu jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,69 mln zł. Budowa jest dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dotychczas w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w Małopolsce udostępniono zmodernizowany dworzec w Miechowie i wybudowany od podstaw dworzec w Oświęcimiu. Obecnie prace budowlane prowadzone są na dworcu Kraków Swoszowice. W trakcie opracowania jest dokumentacja projektowa dla trzynastu dworców kolejowych. Dziewięć inwestycji jest na etapie przygotowania.
Wizualizacja dworca kolejowego w Sterkowcu
Wizualizacja dworca kolejowego w Biadolinach
—
foto: Maciej Mazur
gov.pl / IB