Po długiej przerwie, wraca ponownie temat uwięzionego samochodu osobowego na przejeździe kolejowym w Sterkowcu. O ile w pewnym momencie większość kierowców z Powiatu Brzeskiego przyjęła do wiadomości, że mrugające czerwone światło na sygnalizatorze obok szlabanu oznacza kategoryczny zakaz wjazdu na przejazd kolejowy, o tyle trafiają się jeszcze kierowcy z sąsiednich powiatów, którzy mają z tym problem. Tak było m.in. w poniedziałek 3 lipca 2023 r. Tym razem na przejeździe, pomiędzy szlabanami utknął Suzuki Vitara, zarejestrowany na terenie Powiatu Tarnowskiego.
Temat zachowania kierowców na przejeździe kolejowym w Sterkowcu jest już równie nudny jak temat dzików. Przed długi okres czasu nie było tygodnia by do sieci nie trafiały kolejne zdjęcia i nagrania kierowców uwięzionych po niewłaściwej stronie rogatek i niecierpliwie oczekujących na przyjazd pociągu. Materiały te dokumentują ich brak znajomości podstawowych przepisów ruchu drogowego. W trosce o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego na przejeździe kolejowym w Sterkowcu służby organizowały cyklicznie wspólne akcje prewencyjno-edukacyjne. Na pewien czas przyniosło to skutek…
Samochód nadjechał od ulicy Sosnowej, i wjechał na tory w momencie gdy jeszcze procedura otwarcia/zamknięcia szlabanów nie była zakończona.
Wiele osób w komentarzach pyta co jest nie tak z przejazdem kolejowym w Sterkowcu. W opinii fachowców – wszystko jest ok, o wiele gorzej jest ze znajomością przepisów wśród kierowców uwięzionych za szlabanem. Czyżby swoje prawo jazdy znaleźli w przysłowiowej paczce chipsów?
Postanowiliśmy nagrać standardową sekwencję zamykania szlabanów na przejeździe kolejowym. W naszej opinii wszystko przebiegało prawidłowo. Rogatki zamykają się w momencie, gdy pociąg jest najczęściej nie dalej jak około 1 km od przejazdu, a czas do nadjechania pociągu to zaledwie od 1 do 2 minut…
W lipcu 2020 r. PKP opublikowało film zawierający najlepsze nagrania z monitoringu dozorującego przejazd.
Od momentu modernizacji linii kolejowej w 2015 roku zapory na przejazdach kolejowych w Sterkowcu i Biadolinach Radłowskich zamontowane są rogatki, które są sterowane automatycznie. Skład pociągu znajdujący się w określonej odległości od przejazdu uruchamia opuszczanie zapór. Niestety dochodzi tam do wielu niebezpiecznych sytuacji ze strony kierowców, którzy np. objeżdżają półrogatki lub przejeżdżają pod opadającymi szlabanami.
Czerwone światło oznacza bezwzględny zakaz wjazdu. Czerwone światło, które nadawane jest przed przejazdami kolejowo-drogowymi, wyposażonymi w system i urządzenia zabezpieczenia ruchu, ma takie samo znaczenie jak na skrzyżowaniach ulicznych. Dlaczego tak bardzo je lekceważymy?
Jak zachować się na przejeździe kolejowym?
Kierowco!
- Zbliżając się do przejazdu kolejowego czy przejeżdżając przez niego zachowaj szczególną ostrożność. Na drogach dojazdowych do przejazdów ustawione są znaki drogowe, które ostrzegają uczestników ruchu o przejeździe kolejowo-drogowym. Na samym przejeździe również znajdują się odpowiednie znaki ostrzegawcze. Niestosowanie się do zasad ruchu drogowego i obowiązujących przepisów oraz znaków to czasami kwestia życia lub śmierci.
- Przed wjechaniem na tory upewnij się czy nie zbliża się pojazd szynowy.
- Wjazd na przejazd jest dozwolony dopiero po całkowitym podniesieniu się rogatek i wyłączeniu sygnalizacji przejazdowej.
- Jedź z taką prędkością, abyś w każdej chwili mógł zatrzymać pojazd.
- W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usuń go z torowiska a jeżeli to niemożliwe szybko opuść pojazd.
Kierującemu zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
Przejeżdżając przez przejazd kolejowy zachowaj szczególną ostrożność!
Pieszy!
- Pamiętaj, aby przekraczać tory tylko w wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
- Chodzenie po torach jest niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. Pociąg może nie zatrzymać się na wcześnie, aby uniknąć zdarzenia.
- Bądź czujny w pobliżu przejazdów kolejowych – nie czytaj, nie korzystaj ze słuchawek, aby słyszeć nadjeżdżający pociąg.
—
—
foto: Michał – nadesłane
IB