W drugiej połowie 2020 r. ruszą prace budowlane przy nowych dworcach w Sterkowcu i Biadolinach
Pasażerowie korzystający z dworców kolejowych w Sterkowcu i Biadolinach nie mogą się już doczekać gdy ruszą prace przy budowie nowych Innowacyjnych Dworców Systemowych. Wg informacji uzyskanej przez redakcje Informatora Brzeskiego w Wydziale Prasowym Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A. prace budowlane powinny ruszyć w III kwartale 2020 r.
Obecnie wykonawca obydwóch inwestycji finalizuje prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej, niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę. Po jego uzyskaniu rozpocznie się kolejny etap inwestycji, czyli prace budowlane.
Przypomnijmy – 1 lutego 2019 r. Polskie Koleje Państwowe S.A. poinformowały o podpisaniu umowy na realizację kolejnych inwestycji dworcowych – budowę nowych obiektów w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Zadania realizowane jest w formule „projektuj i buduj”. Wyłoniony wykonawca – konsorcjum firm Helifactor (z Warszawy) i MERX (z Białegostoku)– będzie odpowiadać za wykonanie dokumentacji projektowej i prac budowlanych na 20 dworcach. Z nowych dworców skorzystają pasażerowie z 20 miejscowości położonych na terenie 8 województw. Wśród nich są dworce w Biadolinach oraz Sterkowcu.
– Inwestycja polegająca na budowie nowych dworców kolejowych w Biadolinach i Sterkowcu, w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, jest realizowana w trybie „Projektuj i buduj”. Budowa nowych obiektów jest częścią największego w historii PKP S.A. programu modernizacji dworców kolejowych, czyli Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego wybudowanych lub przebudowanych zostanie prawie dwieście dworców kolejowych w całej Polsce.
Obecnie wykonawca obydwóch inwestycji finalizuje prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej, niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę. Po jego uzyskaniu rozpocznie się kolejny etap inwestycji, czyli prace budowlane. Planujemy, że ruszą one w III kwartale bieżącego roku – poinformował redakcję Informatora Brzeskiego Bartłomiej Sarna z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.
Nowe dworce zostaną wybudowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych dwóch różnych typów, różniących się wielkością oraz funkcjonalnością.
W mniejszym budynku (IDS-A) przewidziana została wydzielona poczekalnia w formie półotwartej, ogrzewanej promiennikami osłony, natomiast w większym dworcu (IDS-B) zaprojektowana została zamknięta (wydzielona) poczekalnia wyposażona w klimatyzację.W IDS-ach typu B znajdą się także pomieszczenia kas biletowych oraz wydzielone przestrzenie komercyjne przeznaczone dla punktów handlowo-usługowych. Dworzec typu IDS-A powstanie na stacji Biadoliny, natomiast dworzec typu IDS-B zostanie zbudowany na stacji Sterkowiec.
Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP S.A. IDS-y najczęściej zastępują duże, niefunkcjonalne budynki, które nie odpowiadają współczesnym wymogom podróżnych. Budowa IDS-ów jest częścią realizowanego przez PKP S.A. Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego kolej zmodernizuje i wybuduje od podstaw łącznie około 200 dworców kolejowych w całym kraju.
Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym także dla podróżnych z niepełnosprawnościami. Pojawią się m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz tablice tyflograficzne (grafika dotykowa dla osób niewidomych). Budynki zostaną wyposażone w dynamiczny system iluminacji – dworce będą podświetlane w momencie przyjazdu pociągu na stację. Pod tym określeniem kryją się dwa systemy. Pierwszy to tzw. tryb oszczędności – w nocy w określonym momencie dworce będą przechodziły na tryb ok. 30% oświetlenia. Zamontowane zostaną czujniki ruchu, które w razie potrzeby będą włączać pełne oświetlenie. Drugi system to rozświetlanie dworca na przyjazd pociągu. W tym systemie kamera wykrywa ruch pociągu, a następnie uruchamiane jest dodatkowe oświetlenie otokowe, które wskazuje, że pojazd zbliża się do stacji. Obiekty zostaną również wyposażone w BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem.
Koszt wykonania wszystkich inwestycji to niemal 90 mln zł. Budowa nowych dworców zostanie dofinansowana ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
—
foto: wizualizacja IDS – materiały PKP
IB / transport-publiczny.pl (Witold Urbanowicz) / PKP