Poziom inteligencji kierowców, którzy łamią notorycznie przepisy wyraźnie spada. Dzisiaj na naszą skrzynkę redakcyjną otrzymaliśmy informację o kolejnym zdarzeniu na przejeździe kolejowym w Sterkowcu. Tradycyjnie, jak co tydzień doszło tam do utknięcia samochodu pomiędzy rogatkami, a następnie wyłamania rogatek. Niestety jak wskazują poszlaki kierowca zbiegł z miejsca zdarzenia, pozostawiając przejazd niezabezpieczony, narażając tym samym kolejnych kierowców na niebezpieczeństwo. Na swoje nieszczęście zapomniał, że przejazd jest monitorowany.
Konsekwencje takiego zachowania mogą być poważne. Sam mandat za wjazd na przejazd kolejowy gdy świeci się czerwony sygnalizator to mandat w wysokości 2000 zł. A w tym przypadku sprawa wygląda na o wiele bardziej poważną i skomplikowaną…
Uszkodzone rogatki stanowiły również poważne utrudnienie w ruchu kolejowym – do momentu naprawy wyłamanej rogatki pociągi przejeżdżały stację kolejową w Sterkowcu z minimalną prędkością.
To 10 tego typu zdarzeń na przejeździe kolejowym w Sterkowcu w 2023 r.
Do zdarzenia doszło prawdopodobnie przed godziną 12.30, ponieważ wtedy nasza czytelniczka zauważyła porzucony, wyłamany szlaban leżący na chodniku. Zdjęcie które nam przesłała, zrobiła kilkanaście minut później wracając ze sklepu.
Jak przekazał nam oficer dyżurny Komendy Powiatowej Policji w Brzesku zawiadomienie o zdarzeniu wpłynęło około godz. 13.45. Policja prowadzi w tej sprawie postępowanie.
– Szlaban był wyłamany i leżał na poboczu. Każdy mógł wjechać, więc to pewnie niewiele wcześniej się stało. Nie było policji ani Służby Ochrony Kolei, które zabezpieczałyby uszkodzony przejazd.
Pociągi zwalniały do zera praktycznie.
Gdy jechałam około 14.00 to szlaban był już naprawiony i stała policja – relacjonuje całe zajście mieszkanka Sterkowca.
Co ciekawe do podobnego zdarzenia doszło zaledwie 10 dni temu – wtedy na przejeździe utknął samochód osobowy marki Seat, a kierowca nie zdecydował się na wyłamanie rogatek. Natomiast w piątek 15 września w godzinach porannych na przejeździe prowadzona była akcja Bezpieczny przejazd…
Czy przejazd w Sterkowcu działa prawidłowo?
Wiele osób pyta co jest nie tak z przejazdem kolejowym w Sterkowcu. W opinii fachowców – wszystko jest ok, o wiele gorzej jest ze znajomością przepisów wśród kierowców uwięzionych za szlabanem.
Postanowiliśmy nagrać standardową sekwencję zamykania szlabanów na przejeździe kolejowym. W naszej opinii wszystko przebiegało prawidłowo. Rogatki zamykają się w momencie, gdy pociąg jest najczęściej nie dalej jak około 1 km od przejazdu, a czas do nadjechania pociągu to zaledwie od 1 do 2 minut…
W lipcu 2020 r. PKP opublikowało film zawierający najlepsze nagrania z monitoringu dozorującego przejazd.
Od momentu modernizacji linii kolejowej w 2015 roku zapory na przejazdach kolejowych w Sterkowcu i Biadolinach Radłowskich zamontowane są rogatki, które są sterowane automatycznie. Skład pociągu znajdujący się w określonej odległości od przejazdu uruchamia opuszczanie zapór. Niestety dochodzi tam do wielu niebezpiecznych sytuacji ze strony kierowców, którzy np. objeżdżają półrogatki lub przejeżdżają pod opadającymi szlabanami.
Czerwone światło oznacza bezwzględny zakaz wjazdu. Czerwone światło, które nadawane jest przed przejazdami kolejowo-drogowymi, wyposażonymi w system i urządzenia zabezpieczenia ruchu, ma takie samo znaczenie jak na skrzyżowaniach ulicznych. Dlaczego tak bardzo je lekceważymy?
Jak zachować się na przejeździe kolejowym?
Kierowco!
- Zbliżając się do przejazdu kolejowego czy przejeżdżając przez niego zachowaj szczególną ostrożność. Na drogach dojazdowych do przejazdów ustawione są znaki drogowe, które ostrzegają uczestników ruchu o przejeździe kolejowo-drogowym. Na samym przejeździe również znajdują się odpowiednie znaki ostrzegawcze. Niestosowanie się do zasad ruchu drogowego i obowiązujących przepisów oraz znaków to czasami kwestia życia lub śmierci.
- Przed wjechaniem na tory upewnij się czy nie zbliża się pojazd szynowy.
- Wjazd na przejazd jest dozwolony dopiero po całkowitym podniesieniu się rogatek i wyłączeniu sygnalizacji przejazdowej.
- Jedź z taką prędkością, abyś w każdej chwili mógł zatrzymać pojazd.
- W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usuń go z torowiska a jeżeli to niemożliwe szybko opuść pojazd.
Kierującemu zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
Przejeżdżając przez przejazd kolejowy zachowaj szczególną ostrożność!
Pieszy!
- Pamiętaj, aby przekraczać tory tylko w wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
- Chodzenie po torach jest niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. Pociąg może nie zatrzymać się na wcześnie, aby uniknąć zdarzenia.
- Bądź czujny w pobliżu przejazdów kolejowych – nie czytaj, nie korzystaj ze słuchawek, aby słyszeć nadjeżdżający pociąg.
—
foto: nadesłane przez czytelniczkę
IB / PKP